Keluarga Seri – Housewarming Ude & Lawatan ke Ladang Ternakan (05072020)

Housewarming Ude

Hari yang ditunggu pun tiba. Mana tak nyer, Ude dah jemput awal seawal 2 minggu lagi untuk hadir housewarming rumah barunya di Saujana Aman.

Bukan kami sekeluarga yang di Putrajaya ni akan hadir, nun jauh di Bagan Lalang pun kira on. Nak lagi best, yang di Penang pun turun sama bagi nak cukupkan corum kami sekeluarga @ Keluarga Seri.

Bila dah jumpa semua, memang riuh la suasana. Yang paling penting, tuan rumah tak ketinggalan sediakan hand sanitizer sebelum masuk ke rumah, ok. πŸ˜‰

Jemputan dibuat untuk makan tengahari dan ofkoz masing-masing bawak perut kosong mai sini. Main dish lak patin tempoyak, memang tak tengok kiri kanan la gamaknya.πŸ˜‚

Keluarga Seri bila dah berkumpul
Ni geng meja makan ya πŸ˜†
Macam dah kembar pun ada @ sepupu sebaya @ beza 33 hari
Macam-macam style bila dah kenyang kan
Laku keras eskrem Mak Ude ni
Sedap sangat la ni kek blueberry cheese Ude, sampai terbeliak mata budak botak ni πŸ˜…
Memang tak boleh dipisahkan dorang berdua ni kalau dah jumpa 😊

Lawatan ke Ladang Ternakan

Lebih kurang pukul 4.00 petang, rombongan Keluarga Seri mulakan perjalanan ke Bukit Rotan untuk ‘meminang’ cik lembu untuk dijadikan qurban pada tahun ni.

Tak boleh dipisahkan, kan… Hehehehe 😊

Setibanya di ladang ternakan, kami semua terkesima..Sebabnya, tahun ladang ternakan lembu dan kambing dah tukar ala-ala zoo mini.

Kuda ada….
Kura-kura ada…
Rusa pun ada…
Faiez & Auni posing dengan si comel arnab
Zafran dah kenapa tu? Cari pasal dengan burung unta ke tu
Angsa pun ada…
Seronok ya hangpa posing depan kuda-kuda tu
Model hensem ni pun sama gak ya nak posing sama
Cik landak pun ada. Jangan tembak kami ya πŸ˜…
Alo lo lo lo…. Manja nampak 😊
Hai cik kuda yang baik hati. Sporting la awak ni πŸ₯°

Ok ok… Kita berbalik kepada niat asal. Pencarian cik lembu tak jumpa lagi ni. Kami pun di bawa ke kandang lembu untuk ‘meminang’ cik lembu kami.

Mak Abah tengah bincang tu nak pilih yang mana. Yang belakang tu, seronok nampak 🀣
Serius betul nak pilih cik lembu ni. Ye lah kan, mestilah cari yang terbaik untuk diqurbankan.
Owner ladang ni dan cik lembu yqng kami pilih untuk dipinang.

Keutamaan Berqurban

Keutamaan dari Ibadah Qurban Idul Adha

Dengan hikmah dan nilai ibadah Qurban yang begitu tinggi, berikut adalah 10 keutamaan dari ibadah Qurban jika kita laksanakan dengan sebaik-baiknya.

  1. Meneladani Nabi Ibrahim dan Ismail

Dengan melaksanakan ibadah Qurban kita telah meneladani Nabi Ibrahim dan Ismail, juga sebagaimana yang telah Rasulullah Muhammad SAW lakukan. Untuk itu, kita telah melaksanakan ibadah yang telah disunnahkan oleh para Nabi tersebut.

  1. Napak tilas ibadah Qurban dari Ibrahim dan Ismail

Dengan Ibadah Qurban, kita juga bisa merasakan napak tilas ibadah qurban yang sebelumnya dilakukan Nabi Ibrahim dan Ismail. Kita bisa merasakan bahwa berqurban adalah ibadah yang mungkin berat, namun bisa memberikan kebermaknaan dan ridho Allah SWT. Kita bisa merasakan bagiamana rasa dan nilainya dari sebuah pengorbanan atas apa yang diqurbankan.

  1. Belajar untuk ikhlas

Ibadah qurban juga memiliki keutamaan dengan kita bisa belajar ikhlas. Kita bisa belajar bagaimana keikhlasan dibentuk dari harta yang kita korbankan. Manusia saat ini hanya diperintahkan berkorban harta atau hewan qurban, bukan Anak yang sebagaimana Nabi Ibrahim pernah alami.

  1. Mendapat ridho dan pahala dari Allah

Ridha dan pahala dari Allah tentu akan didapatkan jika kita benar-benar menjalankannya secara ikhlas. Namun secara umum ridho Allah akan diberikan-Nya pada yang tulus beribadah dan menjalankan ibadah secara tulus.

  1. Menyebarkan kebaikan dan manfaat untuk orang lain

Ibadah qurban juga memiliki keutamaan untuk menyebarkan kebaikan dan manfaat pada orang lain. Daging-daging yang disebarkan tentu akan bernilai kebaikan dan manfaat pada orang lain yang membutuhkan. Sehingga ibadah ini memiliki nilai sosial, bukan hanya untuk individu semata.

  1. Belajar untuk tidak berlebihan mencintai dunia

Dengan ibadah berqurban kita bisa belajar untuk tidak mencintai dunia secara berlebihan. Kita bisa menempatkan bahwa harta di dunia bukan hanya milik kita, namun harus disebarkan dan diberikan manfaatnya pada orang lain. Hal ini agar kita tidak mencintai apa yang kita miliki secara berlebihan.

  1. Mendapatkan kebermaknaan atas harta dari ibadah Qurban

Dengan beribadah qurban juga kita bisa mendapatkan kebermaknaan dari harta yang kita keluarkan untuk dijadikan hewan qurban. Tentunya hewan qurban yang kita berikan akan menjadi makna tersendiri dan kebahagiaan bagi kita yang berqurban.

  1. Belajar Bertaqwa kepada Allah

Keutamaan berqurban salah satunya adalah belajar bertaqwa. Bertaqwa dalam artian mengikhlaskan apa yang kita qurbankan. Ketaqwaan ini bisa kita latih dengan qurban, sebagaimana qurban yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim, Ismail dan dicontoh oleh Nabi Muhammad SAW.

  1. Kesempatan Untuk Berdoa di Hari Raya Idul Adha

Di Hari Raya Idul Adha dengan melaksanakan ibadah qurban juga bisa kita berdoa dan menyebut Asma Allah saat hewan akan disembelih. Tentu hal ini adalah hal yang jarang didapatkan atau langka, karena hanya dilaksanakan setahun sekali.

  1. Menghindarkan Dosa Menahan Harta

Keutamaan dari berqurban juga adalah kita dihindarkan dari dosa menahan harta. Harta tidak kita tahan dan kita keluarkan dengan berupa hewan qurban yang dibagikan pada mereka yang kurang mampu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: